Mobiel shoppen zit nog steeds in de lift. Steeds vaker ronden we aankopen af via onze smartphone of tablet. Met Instagram Shopping kan je als online verkoper handig inspringen op deze trend.
Instagram Shopping bestaat al een tijdje, maar wordt nog steeds verder geoptimaliseerd. Zo is in de Verenigde Staten ondertussen ook de betaalfunctie beschikbaar. Hierdoor kunnen volgers aankopen doen zonder Instagram te verlaten. Maar ook zonder deze optie is het een handige marketingtool om meer online verkoop te genereren.
Het principe is heel eenvoudig. In plaats van je volgers te verwijzen naar een link in bio, kan je producten taggen in je posts en stories en je volgers meteen naar de juiste link brengen op je website.
Zo’n 60% van de Instagram gebruikers ontdekt nieuwe producten of diensten via het platform en zo’n 30% heeft al iets gekocht via Instagram. Tijd dus om Instagram Shopping in te stellen voor jouw account!
Daarna moet je je account laten beoordelen. Jouw Instagram shop moet door Instagram worden goedgekeurd.
Nu kan je producten taggen in berichten en stories. Dit gebeurt op dezelfde manier als het taggen van personen. Bij berichten tik je op “producten taggen”. Je kan er maximum 5 taggen. Bij stories kan je 1 product sticker kiezen.
Op deze manier genereer je meer verkeer naar je website. Bovendien vergroot je de kans dat jouw producten die ontdekt worden via Instagram ook effectief gekocht worden. Eens je volgers op je website geraken, kan je hen nog meer laten ontdekken (toon gerelateerde producten), een kortingscode aanbieden, zich laten registreren voor de nieuwsbrief enzovoort!
In een volgende blog, tonen we hoe je met product posts adverteert en nog meer mensen kunt bereiken!
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je Instagram account of wil je graag een opleiding volgen?
Contacteer ons vrijblijvend voor de mogelijkheden!