fbpx

Zo haal je het maximum uit je Facebook advertenties

Met Facebook advertenties kan je op een gemakkelijke manier een grote groep mensen bereiken.
Hmm, gemakkelijk? Is dat wel zo? En waarom zou je adverteren als je Facebook ook gratis kan gebruiken? We leggen het je graag uit.

Organisch bereik daalt

Met de miljarden gebruikers wereldwijd blijft Facebook een belangrijk platform om mee te nemen in je marketing strategie. Want tussen die miljarden mensen zit uiteraard ook jouw klant. Alleen wordt deze overspoeld met informatie. Bovendien wordt Facebook in eerste instantie gebruikt om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van familie en vrienden. Het algoritme zorgt ervoor dat het organisch bereik van bedrijfspagina’s steeds kleiner wordt. Hierdoor wordt adverteren bijna noodzakelijk. Maar hoe meer vraag er is naar advertentieruimte, hoe moeilijker het ook hier wordt om gezien te worden, zélfs met budget.

Optimaliseer je ads

Wil je de kosten van je Facebook advertenties onder controle houden? Meer mensen bereiken met minder budget? Dan is het nuttig om te weten hoe Facebook bepaalt welke advertenties aan gebruikers getoond worden. In de eerste plaats houdt Facebook rekening met de doelgroep die je als adverteerder gekozen hebt. Je kan personen selecteren op basis van leeftijd, geslacht, locatie of interesses, maar bijvoorbeeld ook op basis van interactie met jouw bedrijf (bezoek website, aankoop, interactie Facebook pagina). Het is mogelijk dat een persoon in jouw doelgroep, ook in de doelgroep van een andere adverteerder zit. Via een veiling wordt dan beslist welke advertentie aan die persoon getoond wordt. Dagelijks zijn er miljarden veilingen!

Welke advertentie wint?

Facebook heeft er alle baat bij om zowel adverteerders als gebruikers tevreden te houden. Met andere woorden de gebruiker mag niet gefrustreerd raken door advertenties die hem niet aanspreken en de adverteerder wil dat zijn advertenties iets opleveren.

Een advertentie krijgt een waarde. De advertentie met de hoogste totale waarde zal getoond worden.

De totale waarde is een combinatie van 3 factoren.

  • Bod: Of je budget dat je bepaalt bij de opstart van een campagne. Dit is dus het bedrag dat je wil betalen om het gewenste resultaat te behalen.
  • Interactie: Facebook schat in of de persoon in jouw doelgroep zal reageren op jouw advertentie. Met andere woorden: zal het vertonen van jouw advertentie aan die persoon tot het gewenste resultaat leiden?
  • De kwaliteit van de advertentie: Er wordt op verschillende manieren bekeken of jouw advertentie effectief interessant is voor jouw doelgroep. Zo wordt er soms feedback gevraagd aan gebruikers en je kan als gebruiker ook aangeven dat je bepaalde advertenties niet meer wil zien of advertenties rapporteren. Daarnaast wordt de advertentie ook gescreend op taalgebruik, misleidende teksten, of er informatie wordt achtergehouden… Ook te veel tekst in advertentie wordt beschouwd als niet-kwalitatief.

De geschatte interactie en de kwaliteit van de advertentie bepalen samen de relevantie van jouw advertentie. Relevante advertenties zullen altijd voorrang krijgen bij veiligen. Meer budget inzetten, is geen garantie dat jouw advertentie getoond wordt aan een bepaalde persoon. Relevante advertenties zullen dus minder kosten en meer opleveren.

Hoe maak je een relevante Facebook advertentie?

Bepaal je doelgroep

Hoe ziet jouw ideale klant er uit? Wie wordt mogelijks getriggerd door jouw advertentie en gaat over tot actie (like, comment, click,…)? Probeer een omlijnd profiel te maken (buyer persona) op basis van leeftijd, geslacht, interesses, … Het bepalen van de juiste doelgroep is belangrijk, maar niet altijd eenvoudig. Jouw huidig klantenbestand kan een hulpmiddel zijn. Je kan je ook richten op mensen die eerder al interesse toonden in jouw bedrijf (remarketing). Hoe dit werkt, lichten we toe in een volgende blog.

Stem je boodschap en afbeelding af op je doelgroep

Je doelgroep moet zich meteen aangesproken voelen. Zorg ervoor dat ze meer wil weten over jouw aanbod. Stel, je verkoopt een proteïne shake voor spieropbouw. Je doelgroep zijn mannen en vrouwen die actief trainen voor een gespierd lichaam. Bij vrouwen ligt de focus wellicht op een andere spiergroep dan bij mannen. En een man zal zich ook minder aangesproken voelen door een afbeelding van een vrouw die aan het trainen is bijvoorbeeld. Het kan dus nuttig zijn om je doelgroep op te splitsen en met meerdere advertenties te werken en je tekst en afbeelding per doelgroep te wijzigen.

Gebruik dynamisch advertentiemateriaal

Zoals hierboven gezegd moet je ervoor zorgen dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Zowel door de juiste tekst als de juiste afbeelding te gebruiken. Bij advertenties met dynamisch advertentiemateriaal kan je aan jouw gekozen doelgroep verschillende combinaties van afbeeldingen en advertentieteksten laten zien. Je voert verschillende teksten en afbeeldingen in. Facebook gaat dan zelf op zoek naar de combinatie die best zal aanslaan bij jouw doelgroep. Je ziet enkel het totale resultaat van je campagne dus als je meer inzicht wil krijgen in wat werkt voor jouw doelgroep ga je best aan de slag met a/b testing.

Nuttige links

Facebook policies for Ads: https://www.facebook.com/policies/ads

Vragen over Facebook advertenties of wil ze graag inzetten voor jouw zaak?

We bespreken graag met jou de mogelijkheden!

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk