Hoe zorg je dat fans berichten op je Facebook-, Instagram- of LinkedInpagina liken en delen? Misschien heb je ook gemerkt dat je de laatste tijd minder likes hebt of zelfs geen reacties op je posts. Hoe zorg je dan dat je pagina’s meer leven? Met deze tips helpen we je op weg!
Engagement sociale media verhogen: wat is dat precies? Met engagement wordt de hoeveelheid reacties van je fans op je berichten, zoals liken, een reactie plaatsen of je bericht delen, bedoeld. Op vele pagina’s is er de laatste tijd een pak minder interactie. Hoe dat komt?
Door de algoritmes die Facebook, Instagram en LinkedIn hanteren. Bij Instagram is er ook een andere oorzaak: Instagram Stories! Ze zijn razend populair en worden massaal bekeken, waardoor er minder tijd over blijft om door de feed te scrollen.
Een handige tool is een engagement calculator, waarmee je het engagement kan berekenen. Voor Instagram heb je bijvoorbeeld IPM, Phlanx en Triberr. Voor je Facebookpagina kan je ook een kijkje nemen op Phlanx, en voor LinkedIn via de LinkedIn Analytics of Metricool. Je vindt bij sommige ook de gemiddelde engagement rate terug.Maar staar je niet blind op deze calculators. Misschien heb je veel engagement, maar zijn de helft van je volgers familie en vrienden die je product of dienst niet zullen kopen. Of komen die enkel likes net van jouw trouwe klanten. Het engagement sociale media verhogen is in de ene sector ook gemakkelijker dan in de andere.
De juiste doelgroep bepalen is belangrijk. Hoe ziet je ideale klant eruit? Maak een buyer persona of ideaal klantenprofiel. Meerdere profielen kunnen natuurlijk ook.
Denk na over de leeftijd van je doelgroep? Zijn het mannen of vrouwen? Waar wonen ze? Welk beroep hebben ze en/of wat vinden ze belangrijk?
Hoe beter je je doelgroep kan onderscheiden hoe meer je hen kan aanspreken. Vraag je bij je berichten af of ze interessant zijn voor je volgers. Is de inhoud relevant waardoor ze zullen lezen? Probeer hen aan te spreken met problemen waar ze een oplossing voor zoeken. Wat houdt hen wakker? Vraag hen desnoods naar wat ze op zoek zijn.
Op basis van die info kan je je meer gaan focussen en bijvoorbeeld een locatie toevoegen aan je Facebook en Instagramposts. Het voordeel is dat die sneller worden getoond bij mensen uit die buurt.
Zet de mens centraal: je klanten, je medewerkers of collega’s en jezelf. Post échte verhalen en blijf trouw aan jezelf. Het oog wil ook wat, dus post video’s of foto’s bij je berichten. En al zeker als er ménsen op staan, want dat verhoogt de herkenbaarheid. Omdat surfers snel scrollen, is het visuele aspect belangrijk.
Wil je dat je fans op het puntje van hun stoel zitten wachten op jouw nieuwe post? Bouw dan een band met hen op. Spreek hen aan met een vraag en vraag ze om hun mening. Laat je fans iemand taggen. En als ze een opmerking posten, reageer er dan op met een like of een comment.
Post vanuit een natuurlijke, menselijke interesse. Like zelf anderen vanuit je pagina of eigen profiel. Blijf daarbij trouw aan jezelf en like enkel profielen of pagina’s die je leuk vindt. Als je samenwerkt met anderen: vergeet hen niet te taggen. Dat vergroot je bereik.
Op korte tijd duizenden likes vergaren op je sociale media? Dat is vaak te mooi om waar te zijn! Consequent posten is een betere strategie en levert je op de lange termijn vaak meer op. Daarvoor kan je handig afwisselen met geplande en spontane posts.
Op welk tijdstip je best post? Experimenteer en bekijk de resultaten. Zowel bij Instagram en Facebook heb je tools om te zien wanneer je doelgroep het meeste online is. Op je Facebookpagina kan je dat zien bij de tab ‘Statistieken’. Bij je Instagram bedrijfsaccount kan je dat ook zien bij je ‘Statistieken’.
Wie op Instagram meer engagement wil, zet best meer in op Instagram Stories. Die worden een pak meer bekeken dan de reguliere posts. Je kan op je tijdelijke verhalen een link plaatsen naar je reguliere post, zodat die ook meer bereik krijgt.
Hulp nodig bij je online marketing strategie?
Doe beroep onze experts!