fbpx

Transformatie van een Shopify Beautyshop

Slimmere navigatie en sterkere SEO

Een goed opgebouwde webshop is meer dan alleen een mooi design. Voor deze webshop in Shopify gespecialiseerd in beauty producten gingen we een stap verder: we baseerden de hele optimalisatie op een grondige zoekwoordenanalyse. Het resultaat? Beautypoint2800.be werd getransformeerd tot een gebruiksvriendelijke site met een overzichtelijke menustructuur en dus betere vindbaarheid van de producten. 

Klant
Beautypoint2800
Jaar
2025
Dienst
Shopify optimalisatie op basis van zoekwoordenonderzoek
Webshop
www.beautypoint2800.be

Uitdaging

Evie is al jaren zaakvoerder van schoonheidssalon Beautypoint Mechelen. Tijdens de coronaperiode beslist ze om haar klanten verder te bedienen via een webshop in Shopify. Ze vult de webshop snel met haar vertrouwde productaanbod en haar bestaande klanten weten de weg naar de shop vlot te vinden.

Echter, bij de opzet van de webshop wordt weinig aandacht besteed aan de navigatie en structuur. De categorieën zijn niet logisch ingedeeld en producten zijn moeilijk terug te vinden. Hierdoor wordt de webshop vooral gebruikt door klanten die al vertrouwd zijn met het assortiment, terwijl nieuwe klanten moeite hebben om hun weg te vinden. Dit beperkt de groei van de webshop en maakt het moeilijk om nieuwe klanten aan te trekken. 

In 3 stappen naar een verkoopmachine

Stap 1: Zoekwoordenanalyse als basis

Om te begrijpen hoe klanten zoeken, voerden we een uitgebreide zoekwoordenanalyse uit. We onderzochten:

  • Merknamen – Welke beautymerken worden het meest gezocht?
  • Productgroepen – Van serums tot foundations: welke categorieën scoren hoog
  • Huidverzorgingseffecten – Zoeken klanten op “anti-aging serum” of op  “Anti-rimpel crème”
  • Probleemgerichte zoekopdrachten – Denk aan “acne behandeling” of “serum voor droge huid”.

Met deze inzichten bepaalden we niet alleen welke termen de meeste zoekopdrachten en koopintentie hadden, maar ook hoe we de website logischer konden structureren en welke producten meteen op de homepage aan bod moeten komen.  

 

Stap 2: Navigatie en structuur herzien in Shopify

De oude navigatie was niet afgestemd op het zoekgedrag van klanten. Daarom

  • Pasten we de categorieën en hoofdmenu aan op basis van populaire zoekopdrachten.
  • Voegden we filters toe waarmee klanten snel het juiste product vinden.
  • Hielden we rekening met synoniemen en varianten, zodat geen enkele zoekopdracht verloren gaat.

 

Stap 3: Homepage en SEO-Optimalisatie

Omdat de homepage de startpagina is voor veel bezoekers, brachten we hier de belangrijkste zoekwoorden en producten onder de aandacht.

  • De best scorende zoektermen kregen een prominente plaats
  • We voegden SEO-geoptimaliseerde content toe 
  • De structuur van de pagina werd aangepast om zowel gebruikers als zoekmachines tevreden te stellen.

 

Aanvankelijk zouden we verder werken met het reeds gebruikte thema. Al snel bleek echter dat dit te veel beperkingen had en we niet alle optimalisaties konden doorvoeren. In samenspraak met Evie kozen we een nieuw en veel gebruiksvriendelijker thema waarop nog verder kan gebouwd worden. 

Resultaat

Dankzij de uitgebreide zoekwoordenanalyse kregen we een goed beeld van hoe klanten op zoek gaan naar hun favoriete beautyproducts. Hierdoor konden we

  • De menustructuur volledig afstemmen op het zoekgedrag
  • De homepage aantrekkelijker maken 
  • Producten correcte benamingen en titels geven
  • Productomschrijvingen en productinformatie aanpassen
  • Relevante filters aanmaken 

Benieuwd hoe een zoekwoordenanalyse jouw webshop naar een hoger niveau kan tillen? Neem vandaag nog contact met ons op!