Bij retargeting kies je er voor om je Facebook advertenties te tonen aan mensen die reeds interesse getoond hebben in jouw bedrijf. Ze hebben bijvoorbeeld al eens iets bij jou gekocht of ze hebben jouw website bezocht, een app geïnstalleerd, jouw pagina geliket, enzovoort. Facebook en de pixel code bieden heel veel mogelijkheden om een geïnteresseerde doelgroep opnieuw aan te trekken.
Deze manier van adverteren werkt zo goed omdat de kans groter is dat deze doelgroep zal overgaan tot een aankoop. Je doelgroep twijfelt over een aankoop of had bij het zien van jouw advertentie net geen tijd om een aankoop te doen. Die ene advertentie zou hen dan toch kunnen overtuigen of hen weer aan jou doen herinneren. Klanten die al een tijdje niet meer bij jou gekocht hebben, kunnen door het zien van een advertentie weer gestimuleerd worden om iets te kopen. Door retargeting zorg je er dus ook voor dat je bij bestaande klanten in de “top of mind” blijft.
Door de Facebook-pixel kan je aangepaste doelgroepen maken. De pixel is een stukje code dat op je website wordt geplaatst en het verkeer naar je website traceert. Bij sommige programma’s volstaat het om een plugin te installeren en de code in te geven, maar als je geavanceerd wil segmenteren en bijvoorbeeld dynamische advertenties wil tonen op basis van bekeken producten, vraag je best hulp.
Hoe gaat het nu precies in zijn werk? In de Facebook Ads manager vind je heel wat opties om aan retargeting te doen. Op basis van verschillende bronnen (website, klantenlijst, Facebook pagina, Instagram profiel, …) kan je aangepaste doelgroepen aanmaken. Per bron heb je nog eens verschillende mogelijkheden om te segmenteren.
Ken je dat? Je bestelt iets online en weken nadien wordt jou dat artikel nog steeds voorgeschoteld. Niks zo vervelend voor de Facebook gebruiker als voortdurend advertenties zien die hen niet (meer) interesseren. En voor jou is dit alleen maar verloren geld. Je kan dus ook mensen uitsluiten, mensen die recent een aankoop voltooid hebben bijvoorbeeld.
Wanneer jouw aangepaste doelgroep te klein is om in te zetten voor Facebook advertenties, kan je op basis van die doelgroep een vergelijkbare doelgroep maken. Dat wil zeggen dat Facebook op zoek gaat naar profielen die lijken op jouw aangepaste doelgroep en deze dus mogelijks ook geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw product of dienst.
Via de Facebook Ads manager en met de Facebook-pixel heb je dus enorm veel mogelijkheden om je advertenties te optimaliseren. Op deze manier wordt jouw budget zo goed mogelijk gespendeerd. Heb je vragen over retargeting of wil je deze strategie inzetten voor jouw zaak? We bespreken graag met jou de mogelijkheden!