fbpx

Instagram voor jouw zaak

Instagram is samen met Facebook één van de populairste sociale media kanalen. Je kon in onze vorige blog al lezen dat de twee vaak in één adem genoemd worden, maar toch heel verschillend zijn. Zo is Instagram een mobiele app die op de markt werd gebracht als fotografie app. De focus ligt op het visuele. Fans of vrienden zijn volgers en de gebruikers zijn wat jonger. Bij Facebook wordt een persoonlijk profiel anders gebruikt dan een bedrijfspagina.  Bij Instagram lijken een persoonlijk en een zakelijk account op dezelfde manier te werken. Toch biedt een Instagram business account meer mogelijkheden.

De voordelen van een zakelijk account op Instagram

  1. Je profiel staat meteen openbaar. Alles wat je post is zichtbaar voor iedereen en iedereen kan jou volgen.
  2. Je kan een categorie kiezen. Je krijgt er een aantal voorgesteld, maar je kan via de zoekbalk de beste categorie zoeken. De gekozen categorie komt onder je naam te staan. Vind je er toch geen die helemaal aansluit bij jouw zaak dan kan je er ook voor kiezen om de categorie niet te tonen. (image)
  3. Van bepaalde services, kan je actieknoppen toevoegen aan je profiel. Werk je bijvoorbeeld met takeaway.com voor bestellingen, dan kan je de link naar jouw URL toevoegen.
  1. Je krijgt toegang tot statistieken. Deze geven je inzicht in je doelgroep, engagement, bereik en tijdstip van posten.
  2. Je kan de account koppelen aan je Facebookpagina. Berichten die je op Instagram post kunnen meteen op Facebook geplaatst worden. Adverteren op Instagram is onmogelijk zonder een Facebookpagina en een advertentie account.
  3. Heb je een webshop? Dan kan je Instagram shopping activeren. (Meer hierover in een volgende blog).

Optimaliseer je Instagram account

  • Meer dan 200 miljoen Instagram gebruikers bekijken dagelijks minstens 1 bedrijfsprofiel.
  • 60% van de gebruikers ontdekt nieuwe producten of diensten via Instagram.
  • 30% van de gebruikers heeft al iets gekocht via Instagram.
  • 59% van de gebruikers zijn tussen 18 en 29 jaar oud en 33% is tussen 30 en 49 jaar oud.

 

Er zijn voldoende redenen om met je zaak aanwezig te zijn op Instagram, maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is. Die miljarden gebruikers worden namelijk dagelijks overspoeld met berichten.

Hoe zorg je ervoor dat je account en berichten in het oog springen?

1. Pas je bio aan

Zorg voor een duidelijke omschrijving zodat profielbezoekers meteen weten wie je bent en wat je doet. Geef hen een reden om jou te volgen en/of gebruik een call to action.

2. Kies kwaliteit boven kwantiteit

Ga voor kwalitatieve posts en volgers. Sommige bedrijven laten zich verleiden tot het kopen van volgers. Veel volgers hebben, kan wel degelijk een positieve invloed hebben op gebruikers. Het geeft vertrouwen. Maar die nepvolgers zullen nooit iets kopen bij jou en ook nooit reageren op jouw posts. Dat wil zeggen dat je een zeer lage engagement rate zal hebben. Dit is het percentage van mensen dat jouw posts leuk vindt of erop reageert. Engagement zorgt voor meer zichtbaarheid. Wanneer je focust op jouw doelgroep en hen de juiste content aanbiedt, dan zal dit automatisch meer engagement opleveren.

3. Ga voor interactie!

Eén van de succes indicatoren is dus engagement. En het werkt in 2 richtingen. Als je iemand begint te volgen of je liket een post, dan trek je de aandacht naar jouw profiel en krijg je misschien wel een like terug of word je terug gevolgd.  

Krijg je meer volgers en meer likes op een post? Dan word je mogelijks voorgesteld aan gebruikers of verschijnt je foto of video bij de voorgestelde berichten. Focus dus op interactie met je volgers en de mensen die jij volgt.

4. Zet in op Stories

Via stories kan je filmpjes en foto’s toevoegen die na 24u weer verdwijnen. Als je je story blijvend zichtbaar wil maken, kan je er een highlight van maken. Engagement op gewone posts is in het algemeen gedaald sinds de komst van stories.

Stories zijn erg populair en worden heel vaak bekeken. Gebruikers hoeven niet te scrollen en jouw verhaal verschijnt gewoon tussen de stories van hun vrienden. Wanneer een gebruiker begint te kijken, spelen de verhalen automatisch verder af. Ook bij stories kan je de interactie aangaan. Door middel van stickers kan je vragen stellen, volgers laten stemmen of vragen om jou een DM (direct message) te sturen. De perfecte manier dus om je doelgroep beter te leren kennen en verbondenheid te creëren.

Hulp nodig bij je online marketing strategie?
Doe beroep onze experts!

LEES VERDER...

Misschien vind je dit ook leuk