Instagram is samen met Facebook één van de populairste sociale media kanalen. Je kon in onze vorige blog al lezen dat de twee vaak in één adem genoemd worden, maar toch heel verschillend zijn. Zo is Instagram een mobiele app die op de markt werd gebracht als fotografie app. De focus ligt op het visuele. Fans of vrienden zijn volgers en de gebruikers zijn wat jonger. Bij Facebook wordt een persoonlijk profiel anders gebruikt dan een bedrijfspagina. Bij Instagram lijken een persoonlijk en een zakelijk account op dezelfde manier te werken. Toch biedt een Instagram business account meer mogelijkheden.
Er zijn voldoende redenen om met je zaak aanwezig te zijn op Instagram, maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is. Die miljarden gebruikers worden namelijk dagelijks overspoeld met berichten.
Zorg voor een duidelijke omschrijving zodat profielbezoekers meteen weten wie je bent en wat je doet. Geef hen een reden om jou te volgen en/of gebruik een call to action.
Ga voor kwalitatieve posts en volgers. Sommige bedrijven laten zich verleiden tot het kopen van volgers. Veel volgers hebben, kan wel degelijk een positieve invloed hebben op gebruikers. Het geeft vertrouwen. Maar die nepvolgers zullen nooit iets kopen bij jou en ook nooit reageren op jouw posts. Dat wil zeggen dat je een zeer lage engagement rate zal hebben. Dit is het percentage van mensen dat jouw posts leuk vindt of erop reageert. Engagement zorgt voor meer zichtbaarheid. Wanneer je focust op jouw doelgroep en hen de juiste content aanbiedt, dan zal dit automatisch meer engagement opleveren.
Eén van de succes indicatoren is dus engagement. En het werkt in 2 richtingen. Als je iemand begint te volgen of je liket een post, dan trek je de aandacht naar jouw profiel en krijg je misschien wel een like terug of word je terug gevolgd.
Krijg je meer volgers en meer likes op een post? Dan word je mogelijks voorgesteld aan gebruikers of verschijnt je foto of video bij de voorgestelde berichten. Focus dus op interactie met je volgers en de mensen die jij volgt.
Via stories kan je filmpjes en foto’s toevoegen die na 24u weer verdwijnen. Als je je story blijvend zichtbaar wil maken, kan je er een highlight van maken. Engagement op gewone posts is in het algemeen gedaald sinds de komst van stories.
Stories zijn erg populair en worden heel vaak bekeken. Gebruikers hoeven niet te scrollen en jouw verhaal verschijnt gewoon tussen de stories van hun vrienden. Wanneer een gebruiker begint te kijken, spelen de verhalen automatisch verder af. Ook bij stories kan je de interactie aangaan. Door middel van stickers kan je vragen stellen, volgers laten stemmen of vragen om jou een DM (direct message) te sturen. De perfecte manier dus om je doelgroep beter te leren kennen en verbondenheid te creëren.
Hulp nodig bij je online marketing strategie?
Doe beroep onze experts!